SPENCER OLIVER: ZASTANÓWMY SIĘ, CZY USYK NIE JEST NAJLEPSZY W HISTORII?

Zaczęła się na poważnie dyskusja w świecie boksu, czy aby nie jesteśmy świadkami startów najlepszego mistrza w historii wagi ciężkiej? Chodzi oczywiście o Aleksandra Usyka (24-0, 15 KO). Do rozmowy włączył się Spencer Oliver, niegdyś mistrz Europy wagi super koguciej, dziś ceniony w Wielkiej Brytanii komentator i analityk bokserski.

- Usykowi zostały tak naprawdę tylko dwie walki. Itauma jest jeszcze za młody. Słyszę dyskusje o Furym, ale przecież zasłużenie pokonał go już dwa razy. Sens mają tylko walki z Parkerem bądź Kabayelem. To jeden z najwybitniejszych mistrzów w historii wagi ciężkiej i to nie podlega nawet dyskusji. A bijąc Fury'ego, Chisorę, Joshuę czy Dubois sprawił, że niektórzy brytyjscy kibice nie przychodzą już zobaczyć rodaka, tylko Usyka w akcji. To najlepszy zawodnik swojej ery, ale należałoby zapytać, czy przypadkiem nie najlepszy zawodnik wagi ciężkiej w ogóle, w całej historii tego sportu? Po walce pojawiły się głosy, że Dubois zaboksował źle. Nie zgadzam się z tym, to Usyk był po prostu tak wspaniały i nie odbierajmy mu tej wielkości. Bo nawet, gdy w pewnym momencie Danielowi udało się zapędzić go do narożnika i wydawało się, że zaraz zasypie go swoimi ciosami, okazało się, że nawet w tej sytuacji Usyk jest o krok przed Dubois. To był mistrzowski występ w jego wykonaniu, niemal perfekcyjny. Kto mógłby być następny? Naturalnym i najciekawszym rywalem wydaje się Joseph Parker, tylko biorąc pod uwagę, że Usyk pobił już dwa razy Joshuę, dwa razy Fury'ego, dwa razy Dubois, wcześniej Chisorę, Briedisa czy Bellew, to czy wierzymy, że Parker może być tym, który go pokona? Parker jest bardzo dobry, nie zrozumcie mnie źle, uważam również, że dałby Usykowi bardzo fajną walkę, ale czy by go pokonał? Nie wydaje mi się... Nie wiem skąd Usyk czerpie w ogóle motywację? Pobił przecież wszystkich najlepszych, dlatego też wierzę w to, że następna walka będzie ostatnią w jego wykonaniu. I jeszcze jedno, czasem zastanawialiśmy się, co by było, gdyby młody Mike Tyson spotkał się z młodym Evanderem Holyfieldem, jak wyglądałaby walka Lennoxa Lewisa z Riddickiem Bowe'em i tak dalej. Do tamtych starć z różnych powodów nie doszło. Dziś nie mamy takich problemów, bo Usyk spotkał się z każdym z najlepszych i każdego pokonał - powiedział Oliver.

Jeszcze w nocy prezentowaliśmy Wam podobną dyskusję w mediach społecznościowych ludzi świata boksu. Jeśli ją przeoczyliście, więcej o tym poczytacie TUTAJ >>>

Dodaj do:    Dodaj do Facebook.com Dodaj do Google+ Dodaj do Twitter.com Translate to English

KOMENTARZE CZYTELNIKÓW
 Autor komentarza: Tomi1989
Data: 20-07-2025 20:57:09 
Najlepsi zawodnicy ostatniej ery , ostatnie 10 lat to Usyk ,Fury,Joshua, Wilder, Parker, Dubois. Tak więc Usykowi zostali Parker i Wilder. Amerykanin jest już całkowicie emerytem , więc odpada . To teraz Parker.
Dla Usyka dobrze jest mieć na koncie prospektów, którzy napewno będą kiedyś mistrzami. Jednego już pokonal, Daniela Dubois, został drugi czyli Moses Itauma.
Dla Usyka dwie wygrane nad Parkerem i Itauma dadzą mu numer 1 w historii. Nikt wcześniej nie pozamiatał czołówki i przyszłej czołówki
 Autor komentarza: gerlach
Data: 20-07-2025 20:57:32 
Usyk GOAT. Wyczyscil do cna dwie kategorie.

Styl walki, styl pokonywania wiekszych,potezniejszych rywali, no i te jego "origins" w cruiser przez wiekszosc kariery, gdzie potem ogrywal gosci po 206cm/130kg. Kto by w to uwierzyl kilka lat temu? Nikt.
 Autor komentarza: gerlach
Data: 20-07-2025 21:01:40 
@Tomi1989

A kim jest ten Itauma de facto. Bez jaj,nie stoczyl ani jednej powaznej walki.

Poczekajmy jak przyjmie kilka mlaskow na ryjo i zobaczymy w ktorej lidze gra.
 Autor komentarza: MirKiewicz
Data: 20-07-2025 21:11:06 
Gdy byłem dzieciakiem, słyszałem że Joe Louis był najwspanialszy, a później: Ali, Holmes, Tyson, Holly, LL, Fury teraz Usyk, za kilka lat może Itauma, a za dwie dekady ktoś następny. Na szczęście sprawa nierozwiązywalną i to jest fajne.
 Autor komentarza: t4b4x0
Data: 20-07-2025 21:20:41 
Ja bym teraz chetnie zobaczyl, jak Usyk wakuje wszystkie 4 tytuly, nowe rozdanie w ciezkiej, nowi wlasciciele pasow i unifikacje. To wlasnie wtedy chetnie zobaczylbym powrot Kliczki i zaboksowanie o wakat z kims pokroju Parkera czy Ajagby
 Autor komentarza: Hugo
Data: 20-07-2025 21:23:13 
Brytyjczycy nagminnie biją Polaków, a dzielny Usyk pobił już tylu Brytoli. Chyba należy się za to Ukraińcom jakaś wdzięczność z naszej strony.
 Autor komentarza: lukaszenko
Data: 20-07-2025 21:26:10 
Jest na pewno jednym z najwybitniejszych bokserow ever w ogole bez podzialu na kategorie bo i w cruserze pozamiatal..Dzis na horyzoncie ja juz realnego zagrozenia za bardzo na ten moment nie widze..Mnie usatysfakcjonawalo by pokonanie Parkera i Turasa..Dwie walki ..ale juz nie Fury..bylem wielkim fanem Furego ale w drugiej walce nie pokazal za wiele oprocz przeboksowania 12 rund ..Patrzac na wczorajszy wystep to dwie walki z topem czyli Parker i Agit i moge powiedziec z czystym sumieniem..najlepszy ciezki tych czasow..lepszy od poprzedniego dominatora czyli Kliczki..Nie walczyl z Hollym, Bowe, Tysonem, LL..gdyby to ich pokonal moglbym mowic the best ever ale Ci dzisiejsi ciezcy troche im jednak tego kunsztu brakowalo..ale to nie wina Usyka ze trafil w taka ere choc tez nie byla to era slabej ciezkiej..Zatem Parker, Agit i na koniec tak dla jaj i ozdoby pasek bridzer..Znajac zycie przemowia pieniadze , uklady i nagle Fury wroci z emerytury..On ma szanse najwieksze ale i tak nie wygra bo dwa razy tego nie zrobil..zatem trzeba czekac co dalej..Pierwszy w kolejnosci Parker..
 Autor komentarza: lukaszenko
Data: 20-07-2025 21:31:26 
Hugo
To chyba nam sie nalezy wdziecznosc tak btw i nie wchodzac na sliskie tematy bo jest pozno..
 Autor komentarza: Hugo
Data: 20-07-2025 21:47:38 
lukaszenko
Myślisz, że Usyk to nie za Polaków bije tych Brytoli, ale dla kasy i sławy? Tak, jak Armia Czerwona biła Niemców? Wszystko mi jedno. Chciałbym, żeby jeszcze tylko dopadł Okoliego.
 Autor komentarza: lukaszenko
Data: 20-07-2025 21:50:33 
Hugo
Nie mam nic przeciwko obiciu Okoliego..w sumie to tez jakas tam opcja..Niech ich leje i wyjasnia..W koncu to slowianska sila..
 Autor komentarza: Tomi1989
Data: 20-07-2025 21:54:08 
Gerlach
Itauma narazie nie jest nikim wielkim, ale możliwe że w przyszłości będzie miał tytuł. I dla Usyka to cenny skalpel jak dla Mayweathera Canelo lub dla Lennoxa Vitaly Kliczko
 Autor komentarza: lukaszenko
Data: 20-07-2025 21:58:47 
Itauma bylby glupi zeby szedl na Usyka..przed nim przyszlosc..Usyk mu posprzatal troche kategorie i najlepiej go przeczekac..I zaczac pisac swoja historie..
 Autor komentarza: Hugo
Data: 20-07-2025 22:21:07 
lukaszenko
Trochę sobie oczywiście żartuję, ale nie z Ciebie, ale tak ogólnie w powietrze. Okoliemu należy się wpierdol, bo to największy współczesny kat polskiego narodu. Ilu chłopaków on sponiewierał. A jeśli nie Usyk, to kto go dorwie?
 Autor komentarza: lukaszenko
Data: 20-07-2025 22:45:53 
Oj wiem wiem..Tak czy owak troche to zabawna jak szybko pekla banka brytyjskiej wagi ciezkiej za sprawa krolika z Ukrainy ..
 Autor komentarza: MirKiewicz
Data: 20-07-2025 23:05:57 
Z tą bańką to bym uważał. Nie licząc Usyka, to ile kolejnych miejsc należy do Brytyjczyków...?
 Autor komentarza: lukaszenko
Data: 20-07-2025 23:24:57 
Tak ale wszystko pobite..tak naprawde nie wiemy dzis co z Dubois dalej..co z Furym, AJ to wiadomo skonczony..Chisora odchodzi..angielska potega w ciezkiej chybs legla w gruzach..
 Autor komentarza: Clevland
Data: 20-07-2025 23:59:48 
Ile Usyk stoczył walk w ciężkiej?
Czy Chisora, A.J.. czy Fury byli wybitni?

Trzeba docenić że Usyk mógłby zawalczyć z każdym. Pytanie czy dałby radę walczyć 12 rund z tymi najlepszymi?
Dubois to młokos. A na pozostałych potrzebował 12 rund.

Jacy przeciwnicy taki poziom. Misfrza
 Autor komentarza: VVD
Data: 21-07-2025 01:02:01 
Mało ludzi docenia to jakim profesionalistą jest Usyk, jak podporządkował wszystko pod cel który sobie obrał i zrealizował, a to ogromny atut, wielu bokserów jest na bakier z etyką pracy, etyką trerningów, nie wspominając o koksujących których teraz może jest troszkę mniej bo coś tam ich sprawdzają. Doping w boksie zawodowym w latach 70., 80. i 90. był powszechny, choć oficjalnie rzadko ujawniany z powodu:braku systematycznych testów antydopingowych, braku jednolitych standardów międzynarodowych, komercyjnych interesów promotorów i federacji, którzy nie chcieli kompromitacji walk mistrzowskich, fragmentacji jurysdykcyjnej – każda walka podlegała lokalnej komisji stanowej lub narodowej, a nie jednej globalnej strukturze. Doping był powszechny, ale ukryty. Środowisko było na to przyzwalające lub obojętne, a jedyną sankcją była potencjalna porażka w ringu – nie kontrola laboratoryjna. Z dzisiejszej perspektywy można zakładać, że wielu mistrzów lat 80. i 90. stosowało niedozwolone środki, nawet jeśli nie zostali złapani. WBC (World Boxing Council) wprowadziła stałe testy antydopingowe w 2016 roku w ramach programu Clean Boxing Program (CBP), realizowanego wspólnie z VADA (Voluntary Anti-Doping Association). Program ten jest obowiązkowy dla wszystkich zawodników notowanych w rankingu WBC i obejmuje zarówno testy poza okresem startowym (out-of-competition), jak i w trakcie walk. Choć formalnie uczestnictwo w programie jest dobrowolne, odmowa skutkuje automatycznym usunięciem z rankingu. WBA (World Boxing Association) prowadzi testy dopingowe w sposób nieregularny, w zależności od lokalnych komisji i uwarunkowań walki. Federacja nie posiada stałego programu współpracy z VADA ani innego organu antydopingowego. Jej polityka ogranicza się do deklaratywnego poparcia dla walki z dopingiem, bez wdrożenia własnego rygorystycznego systemu kontroli. IBF (International Boxing Federation) również nie posiada jednolitego i obowiązkowego programu antydopingowego obejmującego wszystkich zawodników. Testy przeprowadzane są wyłącznie w ramach wybranych walk mistrzowskich i tylko wtedy, gdy federacja lub promotor wyrazi taką wolę. Współpraca z VADA jest możliwa, ale pozostaje nieobowiązkowa. WBO (World Boxing Organization) stosuje podobną politykę jak IBF – brak tu scentralizowanego programu antydopingowego, a decyzje o testach są pozostawione lokalnym komisjom oraz ustaleniom między stronami konkretnej walki. Usyk jest mistrzem wielowymiarowym, na ringu i poza ringiem, jest wzorem, przykładem zarówno na ringu i poza ringiem, jest inspiracją, nadzieją i dumą dla ludzi poturbowanych przez chore polityczne ambicje a także mecenasem technicznego boksu, jest solą tej dyscypliny, udowodnił czym jest szermierka na pięści, poskromił każdego a przy tym zachował skromność, dystans i poczucie humoru i honoru. Wspaniały przykład sportowca na którym modzi ludzie mogą się wzorować. Pokazał to co zbyt często nie widujemy, że mały dzięki umiejętnościom technicznym może pomiatać tymi którzy budzą powszechny strach i bardzo często są znacznie więksi i ciężsi.
 Autor komentarza: Krisu
Data: 21-07-2025 08:13:20 
VVD

To, ze Usyk dokonal czego dokonal z pomoca swojego talentu i etyki pracy to sie zgodze. Natomiast zupelnie nie zgadzam sie z tym co napisales o dopigu we wspolczesnym boksie. Taki Joshua, Wladimir Kliczko, Dubois wygladaja jak kulturysci, nasterydowane "konie". Co smiesniejsze wpadli ci, ktorym daleko do takich sylwetek, jak: Fury, Miller, Whyte, Powietkin czy nasz Wachu.
Nie oszukujmy sie Usyk bez farmakologicznego wsparcia nie kicalby 12 rund przy 100kg wagi. Cudow nie ma. No ale dla gawiedzi nie moga lapac bezwzglednie wszystkich bo by zlikwidowali tym sport jaki znamy. Nawet nasza filigranowa Iga Swiatek musiala sie tlumaczyc z niedozwolonej substancji. Co dopiero powiedziec o bokserach.
 Autor komentarza: StonkaKartoflana
Data: 21-07-2025 08:30:34 
Krisu - goście o rozmiarach Usyka spokojnie biegają maratony/półmratony/10km w bardzo przyzwoitych czasach czyli 3.20/1.30 40.
 Autor komentarza: canislupuscampestris
Data: 21-07-2025 14:43:10 
Jedyny który może dać jako taką fajną walkę Usykowi to Agit Kabayel. Na pewno ciekawym też by było zobaczyć, jak Olek radzi sobie z zasięgiem i przytulankami Okolie. Reszta jest aż nazbyt przewidywalna.
 Autor komentarza: Krisu
Data: 21-07-2025 19:02:21 
StonkaKartoflana

Mozliwe, ze tak jest. Nie interesowalem sie bieganiem. Ale w sporcie zawodowym wpadki dopingowe zdarzaja sie nagminnie. Zaczynajac od naszej Igi Swiatek poprzez np. pilke nozna - Paul Pogba, kolarstwo -Lance Armstrong a przechodzac do Boksu to badania wykazywaly niedozwolone substancje takim tuzom jak: Luis Ortiz, ALeksander Powietkin, Dillian Whyte, Fury, Miller, Canelo Alvarez, Conor Benn, Jaime Munguia i wielu innych. Calkiem sporo ich jak widac. Nate Diaz z UFC powiedzial, ze "Kazdy jest na sterydach" odnosnie MMA ale sztuki walki to sztuki walki.
Mozna spokojnie przyjac, ze taki Usyk tez cos bierze tak jak i inni. Niektorzy fani odrzuca taka mozliwosc ale nie wiem jaka logika sie kieruja.
 Autor komentarza: StonkaKartoflana
Data: 21-07-2025 22:11:26 
Krisu - Usyk przez całą karierę nie wykazał absolutnie żadnych objawów brania koksu - np gwałownej zmiany sylweki, przyrostu masy mięśniowej, pryszczy, palumbolizmu, ginekomasti, zerwań mięsni i wielu wielu innych, "nie żarł też meksykańskiej wołowiny".

Więc nie możemy "przyjąć, że też coś bierze",
 
Aby móc komentować, musisz być zarejestrowanym i zalogowanym użytkownikiem serwisu.